Trampská teritoria: MRTVÁ TRAŤ (Zrušená trať Křimov - Reitzenhain)

Foto: Kameňák

Krušné hory jsou rozsáhlé a každý si tam najde místa, která ho lákají, ať už jsou to lesy, liduprázdné rašeliniště, opuštěné doly, fabriky nebo tratě. Mezi posledně jmenované patří i zrušená trať Křimov - Reitzenhain, tedy odbočka z hlavnější trati Chomutov - Vejprty, která vedla přes Horu sv. Šebastiána do Německa, kde se napojovala na Deutsche Reichsbahn. Vydáte-li se do těchto končin, příjemným překvapením je dostupnost, protože z Chomutova do Křimova jezdí sice jen autobusy, ale poměrně pravidelně. A už samotný začátek výletu bude slibný, protože budova nádraží je dnes obydlená sice soukromými osobami, ale zároveň nadšenci do železniční historie, kteří v budovách bývalé výtopny opečovávají pěkných pár unikátů a sní o malém železničním muzeum.

Začátek cesty ještě zrušenou trať nepředznamenává

Snem místních je malé železniční muzeum

Trať byla zbudována firmou Buštěhradské dráhy, zprovozněna r. 1875 a měřila necelých 15 km, z čehož po českém území vedlo cca 13 km. Na trati bylo celkem 10 mostů, mezi nimi i dva krásné velké příhradové mosty. Mimochodem, velký příhradový most za stanicí Hora sv. Šebastiána se nakonec musel střílet natřikrát, poctivé dílo dlouho vzdorovalo, jakoby natruc oficiální zprávě, že se musí odstřelit kvůli špatnému technickému stavu. Druhý velký most byl snesen v tichosti, už raději bez přítomnosti kamer, počátkem 90. let.
Trať sloužila převážně k dopravě uhlí ze severočeských dolů do Německa, ale ani nákladní ani osobní doprava nebyla příliš silná. Přitom díky možnému vyššímu zatížení a kratší trase umožňovala rychlejší přepravu a kdysi tudy jezdily i dálkové nákladní vlaky z jižní Evropy do Skandinávie. Pro představu - r. 1930 zde bylo předáno 33,5 tisíce nákladních vozů a během druhé světové války tudy jezdil mezinárodní rychlík z Chemnitzu do Chomutova.

Mnohé se tu změnilo od té doby, co zde (vysekaný pruh v trávě) vedla železnice...

Po válce byl zrušen železniční hraniční přechod Reitzenhain a po odsunu původních obyvatel došlo k drastickému úbytku lidí a postupnému zániku některých obcí, což se odrazilo i na využití dráhy. Provoz byl minimální a v květnu 1948 byl zastaven úplně, mimo jiné z důvodů blízké státní hranice. Nákladní vlaky ještě nějakou chvíli jezdily z Křimova do Hory sv. Šebastiána, ale koncem 60. let padlo rozhodnutí trať zrušit, což se stalo dne 12.10. 1972. Ke snesení železničního svršku došlo v druhé polovině 80. let a téměř vše železné bylo rozkradeno po r. 1989.

Na méně dostupných místech se ještě projdete po pražcích

Z hlediska železniční historie je to určitě smutný příběh, ale z hlediska trampů příběh teprve tady začíná. Těleso bývalé trati (na mapách.cz i některých speciálkách ho najdete) prochází nádhernou a liduprázdnou krajinou, včetně zrušených vesnic Stráž a Menhartice, kde je několik křišťálově čistých a slušně vydatných pramenů. Po trati zůstalo spousta pozůstatků, které stojí za vidění, i když po mostech už neprojdete a budete muset hezky každé údolí přelézt. V těsné blízkosti tělesa trati jsou také dva vodopády - menší Janin u bývalých Menhartic a větší na Chomutovce. Nedaleko sneseného mostu objevíte i pomník France Patzelta, kde se píše jen, že jej zde dne 13.10.1912 přistihla náhlá smrt. Jak se trať blíží k hranicím, prochází mezi dvěma přírodními rezervacemi - bažinami pramene Chomutovky a Novodomským rašeliništěm, na kraji rašeliniště jsou i dva vyloženě "koupací" rybníky.
A jen tak na okraj - pokud by se vám zastesklo po civilizaci, tak hospoda v Hoře sv. Šebastiána funguje...

Torzo mostu přes Bezručovo údolí

Foto: Kameňák

Zaniklá obec Menhartice
Malebná krušnohorská víska Menhartice ležela na březích Menhartického potoka, ve výšce 725 m.n.m. První zmínky o obci jsou z r. 1281 a původně se jednalo o osadu uhlířů. Obec se ale postupně rozrůstala. Kolem r. 1850 byla postavena kaple sv. Floriána a vyrostla zde také škola. Ke konci 19. století obec čítala 41 domů. Bohužel, jednalo se o téměř výlučně německou obec - r. 1921 zde žilo jen pět Čechů. Po odsunu obyvatel domy osiřely a už se je nepodařilo znovu osídlit. K zániku obce přispělo i rozhodnutí z počátku 50. let o stavbě vodní nádrže Křimov. Vesnice se nacházela ve vodním ochranném pásmu, což její osud zpečetilo definitivně.

Krajina kolem bývalé tratě je krásná...
Foto: Kameňák

Unikátní záběry z odstřelu mostu přes Bezručovo údolí ZDE: (cca 16 minuta)

-------------------------------------

Ostatní Trampské teritoria - ČESKÝ KRAS, ÚTERÁK, ŠIFRY, ZLATÝ KAŇON, ZADNÍ ZEMI, OSLAVKU, ZADNÍ STŘELU, DOLNÍ STŘELU a ÚTERÁK najdeš ZDE.

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. viz nápověda


*
*
151861920
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
korendor
V roce 1983 jsem razil tou krajinou a zaujalo mně to kolejové těleso,narvané vyřazenými vagony...
Honza
Ahoj, trocha vzpomínek o tom jak jsem objevil tuto trať.
Ani pořádně nevím, kdy to bylo..., asi jěště v dobách kdy v zimně bývalo hodně sněhu. Jeli jsme tenkrát na lyžích přes Krušné hory, začínalo se na Cínovci, spalo se v Nové Vsi v K.h. a pak dál do Vejprt. Bylo to už k večeru, a Veprty ještě daleko. A najednou jedeme kolem domku, a dívám se, to přece musí být starý vechtr, tady a trať ? jediná která tady je, vede z Chomutova přes Křímov do Vejprt a ta je jinde. A koleje, tady žádné nejsou. Pak jen odbočka k pilíři bývalého mostu a dál nic. Cesta byla dlouhá, a bylo potřeba hlídat jiné věci, už když jsem do Veprt dorazili v 21 00. Další den jsem dojeli do Horní Blatné a na vechtr jsem pomalu zapomněl.
Nicméně, jednou takhle večer se myšlenka vrátila a dohledal jsem souvislosti.
Na jaře jsem se pak vrátil, tentokrát však z Křímova po drážním tělese.Bylo to pěkný opájet se představou hukotu dávných vlaků. Na to se nezapomíná.
Marcel Kudlvasr
Ahoj Kamarádi a Kamarádky,,Mrtvej Vlak a Mrtvá Trať,,přesně podle Nápěvu a textu oblíbené písničky,,K vohni,,...kam mám poslat Diáky? Byli jsme tam s mým oddílem + na vandru vícekrát i na Chomoutovce,byli To nezapomenutelné zážitky, jít po Kolejích, kde v pražcích byla občas hluboká rýha po,,nákolkách na kterých si Domače ve strážních domkách přiváželi dřevo, a brzdili Klackem,,na Pekaře,,...Boží Trať, i když do Němec...oklí, zasaženo Krušnohorským Morem zasaženo nebylo, v 70. letech, jak Tten Čas letí, ale s Mladejma Vlčákama se stárlo pomaleji, a Kdo si dobře Hrál, ten nejen nezlobobil, ale ani nestačil dospět na,,Pána,,...Hraju si dodnes i když jen na Kompu, hehe.Tulák Máca - Ogden - Chrobák z George, na Cestě k Hoře, Pod Modrou Oblohou. A Archive Zvon, je komukoliv k Dispozici a poletí DVD, Bílej Den, a fajn zbytek Adventu a naplno Prožité Vánoce Všem, přeji od Zvonu, fotky jsou v Albíkách na: rajce.net pod: marcelzvon, bohužel až od 2005, předtím jen DIA a BW z Analogu...