PŘÍPAD ZATOULANÝHO RYBÁŘE / Jan Frána - Hafran

Přesně o letošním letním slunovratu vyšla v nakladatelství Beletris kniha Jana „Hafrana“ Frány, nazvaná Případ zatoulanýho rybáře, s podtitulem Tři trampské detektivky (Praha, Beletris 2017. 246 s., grafický design Stanislav Hudský, ilustrace Pavla Slepičková – Pavlís).

Hafran je dnes už nejen mezi kamarády známý jako autor vodáckých a trampských povídek oceňovaných v Trapsavci, vydaných v sérii antologií Drž hubu a pádluj!, Trosečníci řekŘíční polobozi a ve dvou samostatných sbírkách – Přání a sny a Rok pod širákem – povídek psaných s osobitým humorem, s citem pro pointu a vypravěčským talentem, s pochopením pro všemožné lidské slabosti a radosti, ale hlavně se znalostí světa, o kterém píše. Světa v toulavých botách, provoněného jehličím a pryskyřicí a prachem cest, světa trampských ohňů, trampských osad i trampů samotářů. Tomu všemu zůstává věrný taky v nejnovější knížce. Zároveň ale v ní, spolu se svými hrdiny – partičkou kamarádů z T.O. Daisy, vstoupil na teritorium, kde vládne paní Agatha Christie a její proslulý detektiv Hercule Poirot.

Úvodní krátká (titulní) povídka Případ zatoulanýho rybáře je v první řadě dobře napsaná detektivka, ale současně i prostor k seznámení s hlavními postavami celé knihy. Poirotovské role soukromého detektiva, respektive detektiva amatéra se tu ujímá hloubavý, pro dedukce všeho druhu nadaný kamarád Hároš z T.O. Daisy – a to ve chvíli, kdy s partou na velkém vandru najde mrtvolu rybáře, sedící půl dne cesty od nejbližší řeky, nebo rybníka a svírající rybářský prut nad vyhaslým ohništěm trampského campu, jako by v popelu chytala ryby. Volají policii a na místě činu se záhy objevuje další z hlavních postav – lze říct, že Hárošův policejní protějšek na způsob Poirotova parťáka vrchního inspektora Jappa ze Scotland Yardu – tedy konkrétně kriminalista Jan Sladký z Policie ČR. Parta trampů je jaksi automaticky zařazena mezi podezřelé, což Hároš vnímá jako výzvu, kterou ochotně přijme a začne pátrat po vrahovi na vlastní pěst. Cesty profesionálního a amatérského detektiva se zkříží, a jakmile vyjde najevo, že Sladký, přezdívaný Kozina, není ve světě trampů vůbec cizinec, vznikne svérázná dvojka spolupracujících vyšetřovatelů – detektiv profesionál, který v civilu je tramp, a tramp, který je talentovaným detektivem amatérem.

Stejná dvojice pak spolupracuje i v obou dalších (a výrazně delších) povídkách. V povídce Red rocks se nechtěně zapletou do sledu podivných událostí v Červených skalách – bývalém vojenském prostoru, kam se vydali s T.O. Daisy na výroční oheň osady RedRocksRangers, pro kterou byly Červené skály s borovými lesy a jeskyněmi odjakživa dokonalým trampským rájem. Jenže po odchodu armády se krajina Červených skal ocitá v hledáčku developerů a různých „vlivových“ skupin, které za svými zájmy, doslova, jdou přes mrtvoly, a nic, včetně trampského kamarádství, tu náhle není tím, čím se na první pohled zdá být. Napětí se stupňuje až k dramatickému rozuzlení, ale příběh upoutává i atmosférou trampského světa. Díky tomu má v sobě silný potenciál stát se víc než „pouhou“ detektivní povídkou. Chybí málo – ještě důkladnější vybroušení fabule, propracování charakterů a jejich motivů – a mohl vzniknout trampský román, směle srovnatelný s prvorepublikovou Arizonou.

Naproti tomu třetí povídka – Madona – čtenáři nabízí čistokrevnou detektivku, jaká se čte jedním dechem. Kapitán Sladký, alias Kozina, pozve kamarády z T.O. Daisy na velký vandr do západního příhraničí, kde začínal kriminalistickou kariéru. Skrytě doufá, že mu tam Hároš & spol. pomůže zbořit jeho kriminalistický pomníček z té doby, z poloviny osmdesátých let minulého století – smrt staré paní, jediné obyvatelky vesnice, kde po stavbě přehrady zůstal stát jenom její dům, stodola a někdejší poutní kostel pobořeného kláštera. Tehdy musel případ uzavřít jako nešťastnou náhodu, i když byl přesvědčený, že šlo o vraždu, navíc související s dávnou záhadou tajemstvími opředené sochy Madony, která z kláštera zmizela v době druhé světové války. Zájem partičky trampů o starý případ rychle vyvolá reakci těch, pro koho jsou krajně nevítanou návštěvou, a při pátraní začíná všem zúčastněným jít o život. Dramatický děj s řadou zvratů, střetů i napínavých situací posléze vyústí do typicky hafranovské pointy, jakou čtenář jen stěží může předem očekávat.

Zmíněná pointa v poslední větě knížky tak završuje celkový pocit příjemně strávených chvil v dobré společnosti, o kterou nepochybně budou stát čtenáři nejen z okruhu vodáků a trampů. A stejně nepochybně pak uvítají nepotvrzenou, ale ani nevyvrácenou zprávu, že Hafranův Poirot v maskáčích ještě zdaleka tímto neřešil svůj poslední případ.

Pro případné zájemce o tuto knihu

Kniha PŘÍPAD ZATOULANÉHO RYBÁŘE stojí 190 Kč (plus poštovné doporučeně, nic víc).
V případě zájmu si knihu můžeš objednat přes náš e-obchůdek a to ZDE